Na warsztatach, zawsze poświęcam kilka minut na pokazanie różnych gry pamięci, mega przyspieszony kurs ich robienia i wniosek zawsze jest jeden. Memory nie zawsze musi być proste i w formie obrazek-obrazek, słowo-słowo lub obrazek – słowo. Dodatkowo, zamiast powtarzać same wyrazy możemy powtarzać również zdania, powtarzać lub je budować.
Spójrzmy:
Klasyczny przykład memory gdzie parą są dwa, takie same obrazki.
Przykład memory, w której parą jest obrazek i jego podpis.
W innej wersji memory parą są dwa obrazki, ale nie identyczne, a różniące się np. kolorem lub kształtem. Odkrywając karty opisujemy rzeczowniki (np. a green T-shirt).
Taką wielką memory game (karty rozmiaru A5) przygotowałam dla maluszków.
Memory game, w której parą jest obrazek i zdanie je opisujące. Trochę bierne odtwarzanie języka, bez własnej produkcji, ale wykorzystuję to często w fazie poznawania nowych zwrotów/struktur.
Inny przykład, który wymaga większego zaangażowania. W tym typie memory nie wystarczy tylko znalezc parę (obrazek-zdanie), aby zdobyć punkt. Trzeba również ułożyć zdanie w danym czasie odpowiednio odmieniając czasowniki.
Niby słowo-słowo, ale nie takie proste. W tym przykładzie parą są brytyjskie słowa i ich amerykańskie odpowiedniki.
Memory, którą uwielbiam, bo nie jest tak oczywista i daje szansę budować proste zdania twierdzące i przeczące. Na zdjęciu przykład wersji z kolorami i zwierzętami. Parą jest kolor + zwierzę w tym kolorze. Uczniowie odkrywając karty tworzą zdania, np.: „Świnia nie jest pomarańczowa.” lub jeśli odkryją parę: „Świnia jest różowa”. Moje 6-latki radzą sobie świetnie 🙂
Memory, w których parami są synonimy. Mogą to być m.in. czasowniki, przymiotniki, rzeczowniki.
Jak i synonimy to i antonimy mogą być parami.
I jeszcze inna wariacja memory. Tym razem parą jest pytanie i odpowiedz na nie. Jedna odpowiedz pasuje do jednego pytania. Pod koniec gry uczniowie liczą punkty i czytają pytania, na które udzielają odpowiedzi zgodnie z prawdą i/lub zadają je swoim kolegom/nauczycielowi.
Mix czasowników regularnych i nieregularny i ich formy przeszłe.
Szukamy par, a po połączeniu ich wszystkich i podliczeniu punktów układamy zdania z czasownikami, które zebraliśmy.
Mam jeszcze kilka innych pomysłów, ale na razie zachowuje je na warsztaty 🙂
Pictures by:
sweetclipart.com
pixabay.com
freepik.com
openclipart.org
Pamiętajcie, że z google drive nie trzeba pobierać wszystkich kart osobno, a można pobrać jako jeden folder (kliknij „Memory Pack” i wybierz opcję „Pobierz”). Obrazki są ponumerowane, ale niestety w folderze google się pomieszały. Po pobraniu powinny być ułożone w kolejności 🙂
Anna Augustowska
5 kwietnia, 2018 @ 20:13
świetne pomysły, "zachomikowałam" je na czarną godzinę. Z pewnością się przydadzą, dzięki 🙂
RobertJGD
18 czerwca, 2017 @ 10:16
Już pisałem ci że jesteś niesamowita. Jesteś niesamowita że tyle zrobiłaś, że się dzielisz, że tyle pomysłów, że tak ładnie zrobione. Dzięki
Nie wiem tylko dlaczego w dobblach na rzeczy szkolne jest raz eraser a raz rubber.
Żaklina Zajączkowska
19 kwietnia, 2017 @ 19:40
Wow! ile zestawów! kawał dobrej roboty! na pewno sie przydadzą 🙂
Anonimowy
3 kwietnia, 2017 @ 20:21
Kolor + rzeczownik = super pomysł 🙂
Magda C. (Little English Playground)
2 kwietnia, 2017 @ 10:57
Wow! Ale paka! Dzięki, uwielbiamy grać w memory! 🙂