Opis obrazka
Dzień dobry!
Dzisiejszy, obiecany już jakiś czas temu, post będzie dotyczył opisu ilustracji. Znajdziecie tu pomysły dla uczniów szkoły podstawowej, jak i średniej. Prawdopodobnie nieraz będziecie się zastanawiać „Takie dziecinne ćwiczenie w klasie maturalnej?”. Wypróbowane niejednokrotnie, zawsze dobrze przyjęte 🙂
Do wszystkich przedstawionych pomysłów potrzebujemy najważniejszej pomocy – zestaw zdjęć, które będziemy opisywać. Przygotowałam bardzo duży zestaw do pobrania za darmo, ale o tym poczytacie na końcu wpisu. Teraz przedstawię Wam kilka moich pomysłów.
Wieża z kubków, to zabawa, którą bardzo często wykorzystuje z dziećmi. Raz odważyłam się wykorzystać ją właśnie do opisywania obrazków w grupie maturalnej i spodobało im się na tyle, że zabawę powtarzaliśmy kilkakrotnie w ciągu roku szkolnego. Do tego typu ćwiczenia możecie użyć dowolnych fotografii pod warunkiem, że będą dość sztywne (albo zalaminowane, albo wydrukowane na papierze technicznym). Potrzebne będą również papierowe kubeczki. Uczniowie kładą kubek na środek, następnie losują zdjęcie i je opisują. Po zakończeniu opisywania jeden uczeń kładzie kartę na kubek oraz kolejny kubek itd. itd.
Nie zrobilam zdjęć wieży z obrazków, ale tu przykłady aż dwóch wież z innymi kartami. Jeśli podzielicie uczniów na kilka drużyn będą starać się wygrać grę poprzez ułożenie większej liczby kart. Więcej kart = więcej mówienia. Można wprowadzić zasadę, że opis obrazka będzie zaliczony tylko jeśli drużyna powie o nim co najmniej 10 zdań.
To drugi taki zestaw obrazków jaki przygotowałam do tej pory. Pierwszy trafił w ręce uczestników ubiegłorocznego szkolenia. Zadaniem uczniów jest opisania obrazka i użycie wszystkich podanych słów w odpowiedniej formie. Dajcie dwóm osobom ten sam obrazek do opisania, a zobaczycie jak różne będą te opisy 🙂
Te same ilustracje możecie użyć w nieco innej formie. Teraz zadaniem uczniów będzie opisać zdjęcia, ale w swoich opisach nie mogą używać podanych słów. Czasami będą musieli mocno kombinować.
Przez całe wakacje pracowałam z grupą przyszłych maturzystów. Miałam przygotowane takie małe ilustracje (kilka dni dodałam trochę więcej). Na każdej stronie A4 jest aż 8 obrazków. Przedstawię Wam mój pomysł na nie. Karty zalaminowałam i wycięłam każdy obrazek, które następnie przykleiłam taśmą dwustronną do drewnianych szpatułek laryngologicznych. Następnie, wszystkie patyczki wkładamy do dużego kubka lub słoika. Na początku każdych zajęć jedna lub dwie osoby (w zależności od czasu jakim dysponujecie oraz liczebności grupy) losują obrazek i go opisują. Po usłyszeniu opisu obrazka reszta uczniów musi zadać kilka pytań tej osobie. Pytania mają dotyczyć bezpośrednio obrazka, jak i głównego tematu i osobistych doświadczeń.
Wszystkie te obrazki, zarówno duże jak i małe, mogą służyć do tworzenia w parach lub grupach banku słownictwa, które pomogą w przyszłości opisywać obrazki i odpowiadać na pytania dotyczące podobnej tematyki. Osobiście wolę się skupić na jednym temacie i dopiero pózniej przechodzić do kolejnych działów. Mamy np. kilka obrazków związanych ze sportem, z pracą, szkołą itp. Każda grupa otrzymuje jeden taki obrazek np. inne zdjęcie klasy i szuka słów z nim związanych. Pózniej porównujemy, zawsze znajdzie się ochotnik, który zbierze wszystkie słowa i opracuje je np. w Quizlecie. Zachęcajcie uczniów do wypisywania nie tylko rzeczowników, które chyba najszybciej przychodzą do głowy, ale także innych części mowy.
Jestem pewna, że część z Was pamięta moje szpatułki ze zwrotami, które opisywałam przy okazji tematu udzielania rad (click). Nadal można je pobierać z tamtego wątku. Wyglądały one tak:
Patyczki skończyły już dwa lata, a ja nadal z nich korzystam i są w super stanie. Uczniowie bardzo lubią całą ideę tych szpatułek. Postanowiłam wykorzystać ten fakt i stworzyć podobne, tylko ze zwrotami do opisu obrazka. Mam nadzieję, że nie dostaniecie oczopląsu 😀 Jakiś zwrot na pewno się powtarza, ale to nic nie szkodzi 🙂
Co robimy z patyczkami? Każdy uczeń dostaje jeden patyczek. Wyświetlam zdjęcie na tablicy lub kładę na stole (jeśli mam małą grupę i każdy może je zobaczyć). Ja również mam patyczek i zaczynam zabawę (najlepszą instrukcją jest pokazanie jak to się robi). Opisuję obrazek jednym zdaniem wykorzystując zwrot z patyczka. Następnie podaje patyczek osobie siedzącej po mojej lewej stronie. Osoba ta musi dodać kolejne zdanie z wyrażeniem z patyczka, którego otrzymał/a pierwotnie. Gdy wszyscy powiedzą swoje zdanie zmieniamy obrazek i używamy drugi raz tych samych patyczków, ale każdy ma inny zwrot otrzymany od kogoś innego.
Inna wersja, bardziej zabawowa i przypominająca bingo. Świetnie sprawdza się w małych grupach. Uczniowie otrzymują po 3,4 lub 5 patyczków. Pokazuje obrazek. Jeśli ktoś chce zacząć (a chcą wszyscy) musi podnieść patyczek do góry i powiedzieć zdanie z wyrażeniem. Zadaniem uczniów jest jak najszybciej pozbycie się = wykorzystanie wszystkich patyczków. Zwrot musi być wykorzystany poprawnie i musi grać z całością. Dziwnie zacząć opis od np. „It might suggest…”, wtedy przerywam i ta osoba musi czekać na inną chwilę, aby poprawnie wykorzystać ten zwrot lub użyć innego. Jeśli ktoś zaczął mówić, kończy i inni nie mogą mu przerywać. Bardzo emocjonująca zabawa 🙂
Wszystkie zdjęcia pochodzą ze strony https://pixabay.com/pl/ .
Co sądzicie o moich pomysłach? Wykorzystacie je? Chcielibyście pobrać wszystkie te karty? No pewnie! Są do pobrania poniżej. Nie udostępniam ich w zamian za lajka, czy komentarz, ale czasem jest mi przykro, gdy widzę tysiąc pobrań i 3 komentarze. Będę więc wdzięczna jeśli napiszecie co spodobało Wam się najbardziej, z czego korzystacie lub podzielicie się swoim pomysłem.
Zoltán
2 listopada, 2022 @ 21:22
Thank you very much for these great ideas. My students really appreciate them.
Lili
15 lutego, 2021 @ 09:59
Absolutnie fantastyczne. Podziwiam ogrom włożonej pracy. Dzięki za podzielenie się pomysłem i pozwolenie na skorzystanie z materiałów. Dzięki!
Beata J-K
15 lutego, 2021 @ 03:02
Super praca, piękne zdjęcia. Podziwiam.
Maciej
27 października, 2020 @ 13:28
Absolutnie fantastyczne!
Lila
18 października, 2020 @ 14:04
Super pomysły i ciekawe zdjęcia.
Joanna
12 października, 2020 @ 17:22
Naprawdę świetne materiały i pomysły. Chętnie wykorzystam i dziękuję!
Anna
13 września, 2020 @ 10:47
Twoje materiały są genialne! Gratuluję kreatywności! Dziękuję!
March
12 września, 2020 @ 21:19
Wspaniałe zdjęcia, kopalnia pomysłów! Dziękuję za inspirację !
Sara
12 września, 2020 @ 11:03
Świetna robota! Dziękuję bardzo 🙂
Alena
4 sierpnia, 2020 @ 20:23
Thank you again! Your ideas will really help in my conversational class when teaching picture description 🙂 I usually start with some famous painting that we try to recognise and then learn phrases like: in the foreground, in the upper left corner, on the right…. etc and then we practise them with more pictures. As a small HW the students describe what they can see when they look out of their windows: „A view from my window” and then we work with pictures like yours in the classroom. Thank you for sharing your ideas and the materials you have created. They all are amazing!
Anna
21 maja, 2020 @ 21:42
Dziekuję 🙂 Materiały świetne!
Betti
24 kwietnia, 2020 @ 20:27
I’m awfully grateful ❤
Beata
7 lutego, 2020 @ 01:22
Bardzo dziękuję i podziwiam za wkład pracy i chęć dzielenia się z innymi nauczycielami. Gratuluję kreatywności i super pomysłów na inspirowanie innych.
Ania
19 grudnia, 2019 @ 20:55
Serdecznie dziękuję za ułatwianie nam pracy i bycie źródłem inspiracji ❤ bardzo wartościowy materiał
Ania
19 grudnia, 2019 @ 20:54
Bardzo pomysłowe i przemyślane materiały. Serdecznie dziękuję za ułatwianie nam pracy i bycie źródłem inspiracji ❤
GosiaS
23 listopada, 2019 @ 09:02
Gratuluje pomysłów! I wielkie dzięki za ich udostępnianie! 🙂
Maaike
17 listopada, 2019 @ 18:46
Thank you very much !
Dorota
3 listopada, 2019 @ 18:37
Bardzo ciekawe, wykorzystam z grupami dorosłych na urozmaicenie zajęć 🙂
EWA
24 października, 2019 @ 19:49
Niesamowite materiały. Zazdroszczę pomysłowości, mnie niestety jej brak i dziękuję niebiosom, że istnieją tacy ludzie, jak ty, chętni do dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami . Dziękuję 🙂
Ula
21 października, 2019 @ 19:45
Świetne materiały i Ty jesteś niezwykła, kreatywna , mądra i szczodra. Dziękuję, że dzielisz się z nami swoimi pomysłami.
Asia
3 października, 2019 @ 21:01
Podziwiam Twoją pomysłowość i pracowitość. Świetne materiały! Wielkie dzięki za to, że się nimi dzielisz.
Ania
3 października, 2019 @ 20:49
To co robisz jest niesamowite! Dziękuję! Dopiero odkrywam Twoje pomysły i nie mogę się doczekać, kiedy zacznę wprowadzać w życie! Absolutely refreshing!! 🙂
Justyna
3 października, 2019 @ 20:40
Dziękuję bardzo, uwielbiam Twojego bloga i właśnie szukałam czegoś na rozgadanie starszaków;) z obrazkami. Dziękuję!
Anna
29 września, 2019 @ 20:05
Thanks a lot for your ideas! I really loved them and I’m going to use them in class as often as possible.)))
Dorota
29 września, 2019 @ 19:45
Bardzo przydatne i estetyczne materiały:)
Anna_D
24 września, 2019 @ 08:55
Amazing!!!! Mam zamiar używać na lekcjach w technikum – tylko czy starczy na to wszystko czasu?? Dziękuję bardzo mocno 🙂
Sylwia
16 września, 2019 @ 09:33
Jesteś mistrzynią DIY! 🙂 Świetne materiały!
Marion van Gog
14 września, 2019 @ 20:52
Thank you very much for sharing your fabulous ideas with us; I use the material you share for both teaching English as a Foreign Language and Dutch as a Second Language to adults.
san
14 września, 2019 @ 12:55
Bardzo dziękuję. To rzecz niezwykła kiedy dzielsiz się takimi pięknymi materaiałami:)
Agnieszka
12 września, 2019 @ 09:20
Świetna robota. Wykorzystam w klasie VI. Ciekawa jestem jaka będzie reakcja. Masz głowę pełna pomysłów i fajnie, że chcesz dzielić się nimi z innymi. Jesteś moja inspiracją
Julia
11 września, 2019 @ 12:41
Nie mogę wyjść z podziwu z ogromu pracy i dobrych chęci dzielenia się nią z nami! Dziękuję, dziękuję, dziękuję:*:*:*
Marta
11 września, 2019 @ 11:00
Świetne pomysły! Dzięki wielkie 🙂
Magdalena
8 września, 2019 @ 18:37
Świetne pomysły jak zawsze jestem zachwycona i proszę o wiecej zwłaszcza dla maturzystów
Ela
7 września, 2019 @ 17:15
Dziękuję! Bardzo pomocne materiały!
Beata
6 września, 2019 @ 15:47
Wspaniałe, dziękuję 😉
Ula
2 września, 2019 @ 17:57
Cudowne!!! Dziękuję Dominiko :))
EDYTA
2 września, 2019 @ 07:35
Dominiko, jesteś niesamowita. Twoje materiały są wyjątkowe. Dziękuję Ci ,że dzielisz się nimi .
Nina
1 września, 2019 @ 21:35
Bardzo dziękuję. Świetne materiały, Dominika
Dorota Palmąka
1 września, 2019 @ 18:39
Cudowne materiały Dominika..jak zawsze! Jesteś najlepsza!
Anna
31 sierpnia, 2019 @ 12:45
Uwielbiam Twoje materiały! Dziękuję!
Agnieszka
30 sierpnia, 2019 @ 20:38
Cudowne!! Dopieszczone w każdym calu. :*
Natalia
30 sierpnia, 2019 @ 17:50
Cudowne materiały! Już nie mogę się doczekać, kiedy je wykorzystam na zajęciach:) Dziękuję bardzo!
Opis obrazka cz.2 – Funglish
30 sierpnia, 2019 @ 15:27
[…] Kilka dni temu opublikowałam część pierwszą tego tematu, ale jeśli jeszcze jej nie widzieliście koniecznie zajrzyjcie tu. […]
Ola
30 sierpnia, 2019 @ 05:32
Świetne pomysły i materiały. Dziękuję za inspirację:)
Magda
29 sierpnia, 2019 @ 09:57
Super materiały profesjonalnie przygotowane! Dziękuję bardzo!
Beata
29 sierpnia, 2019 @ 07:32
BAAArdzo pomocne. Dziękuję
Karolina
28 sierpnia, 2019 @ 13:40
wspaniałe 🙂 cudowny z Ciebie człowiek 🙂
Magda
28 sierpnia, 2019 @ 08:03
Bardzo fajne materiały, własnie drukuję:) Ale to co mi się jeszcze podoba to to, że dokładnie opisujesz jak je zastosować, podajesz różne warianty wiekowe i sposoby, które się u Ciebie sprawdziły, jesli chodzi o wygrywanie, nagradzanie itp.
Monika
28 sierpnia, 2019 @ 07:54
Wracam z urlopu, a tu taki wpis i takie materiały, nic tylko wracać do pracy! Drukarka chodzi jak szalona, kartki latają po całym pokoju, oj będzie się działo:) Jestem pełna podziwu dla Twojej kreatywności:) jestem pewna, że moi uczniowie pokochają te materiały 🙂
Pozdrawiam serdecznie
Joanna
28 sierpnia, 2019 @ 06:30
Super materiał, świetna praca! Dziękuję za możliwość korzystania!
Aleksandra
27 sierpnia, 2019 @ 21:24
świetna robota, piękne obrazki, super pomysły!!! dziękuję bardzo ;*
Adrianna
27 sierpnia, 2019 @ 21:02
Suuuuper robota, jak zawsze 🙂 lece drukować
Joanna
27 sierpnia, 2019 @ 19:19
Po prostu świetne! Dzięki za podzielenie się 🙂
Agata
27 sierpnia, 2019 @ 17:57
Gratulacje i podziękowania:-) Świetna robota, którą na pewno wykorzystam 🙂 I proszę o więcej…..
Lena
27 sierpnia, 2019 @ 16:51
Wspaniałe pomysły, w dodatku inspirujące do własnych modyfikacji i dające pomysły na zajęcia. Dziękuję i pozdrawiam!
Kasia
27 sierpnia, 2019 @ 16:16
Materiały świetne, dziękuję za możliwość skorzystania!
Kasia
27 sierpnia, 2019 @ 14:10
Genialne! Tego szukałam! Dzięki! 🙂
Sylvia
27 sierpnia, 2019 @ 14:06
Rewelacyjny, cudowny, wspaniały pomysł! Bardzo, bardzo Ci dziękuję!!!!
Beata
27 sierpnia, 2019 @ 13:20
Po raz pierwszy trafiłam na tę stronę i jestem zachwycona:) Kreatywnie, różnorodnie i po prostu widać, że z sercem i pasją:) Gratuluję i zazdroszczę pomysłów
Ola
27 sierpnia, 2019 @ 11:59
Świetne materiały! Teraz przede mną duużo drukowania. Dzięki!
Ada
27 sierpnia, 2019 @ 08:35
Masz absolutną rację… uwielbiam Twoje posty ale nie komentuję :/ od dzisiaj się to zmieni 🙂 Materiały są jak zwykle genialne więc zabieram się za drukowanie i laminowanie 🙂 dziękuję
Małgorzata Wrzosek-Niedziółka
27 sierpnia, 2019 @ 08:20
Wspaniałe pomysły – jak zawsze Dominiko twoje materiały są the best! Podziwiam Twoją kreatywność !
Joanna
27 sierpnia, 2019 @ 08:04
Kawał dobrej roboty. Pomysły z patyczkami są super. Myślę, że wykorzystam pomysły już na pierwszych lekcjach w klasach 8. Będę uczyć je po raz pierwszy i może jest to dobra forma mini diagnozy. Mam jeszcze pytanie odnośnie pierwszego pomysłu : jakie karty są kładzione na kubeczkach ? Jeszcze raz wielkie dzięki .
Dominika
27 sierpnia, 2019 @ 09:05
Świetny pomysł! Na kubeczkach kładziemy wydrukowane karty 🙂 Dobrze sprawdzają się kubeczki kartonowe z Pepco lub Tigera (ja mam swoje już po 2 lata w ciągłym użyciu i niezłym stanie).
Anna
27 sierpnia, 2019 @ 03:27
Jrstem zachwycona Twoja pracą!! Ogrom dobrej roboty❤️większość Twitch materiałów używam na co dzień na lekcjach i prywatnych zajęciach, baaaardzo dziękuję ❤️
Beata
26 sierpnia, 2019 @ 21:43
Dziękuję za stworzenie i podzielenie się takimi świetnymi kartami 🙂 Jak znalazł na początek roku szkolnego!
Monika
26 sierpnia, 2019 @ 21:26
Dziękuję! Fantastyczne materiały! Z całą pewnością wykorzystam równiez w szkole podstawowej na rozgrzewkę na początku zajęć np. do ćwiczenia typu „Running Description” 🙂 Grupa podzielona na drużyny 3 osobowe. Każda drużyna wybiera sobie obrazek i musi ułożyć 1-2-3 zdania do wybranego obrazka. Jeśli są gotowi biegną do nauczyciela i czytają swój opis. Jeśli opis jest poprawny zdobywają punkt; jeśli nie dostają wskazówkę co mają poprawić.
Kasia
26 sierpnia, 2019 @ 21:02
Przepiękne, estetyczne wykonanie. Jesteś szalenie twórczą osobą, w dodatku bardzo hojną. Już się cieszę na zajęcia z tymi cudnymi materiałami. Na pewno napiszę jak poszło. Sprawiłaś, że smutek z powodu końca wakacji jest troszkę mniejszy 🙂
Ela
26 sierpnia, 2019 @ 20:51
Jak zwykle świetne materiały i pomysły! Dzięki 🙂
Katarzyna
26 sierpnia, 2019 @ 20:40
Strasznie cię nie lubię. Po pierwsze dlatego, że zżera mnie zazdrość, że to nie ja wpadam na takie genialne pomysły. Po drugie, że znów spędzę pół dnia drukując, laminując i wycinając, a po trzecie, że mój plan totalnego olewania pracy w państwowej szkole znowu upadł , bo jak tu nie zaserwować moim kochanym chłopakom z technikum takich cudów
Ewelina
26 sierpnia, 2019 @ 20:39
Kawał dobrej roboty z obrazkami i świetne pomysły na ich użycie 🙂 chętnie wykorzystam je podczas zajęć 🙂
Krystyna
26 sierpnia, 2019 @ 20:37
Wszystkie Twoje materiały są rewelacyjne! Dziękuję!