All about me – pierwsze zajęcia dla różnych grup wiekowych
Wielkimi krokami zbliża się początek nowego roku szkolnego, który jaki będzie, chyba do końca nie wie nikt… Wiem, że na zajęciach prywatnych będę nadal pracować z online i tak naprawdę nie potrzebuję nic na pierwsze zajęcia, bo nie mieliśmy przerwy wakacyjnej. Natomiast szkoła publiczna to zgoła coś innego – mnóstwo nowych klas i uczniów. Pierwsze zajęcia z nowym nauczycielem są bardzo ważne i dla uczniów i dla nauczycieli. Pokaże Wam wiele aktywności oraz zabaw, którymi możecie rozpocząć rok szkolny. Część z aktywności była już opisywana na blogu, bo prowadzę go już kilka, dobrych lat, tak samo jak od wielu lat opisuje niektóre z nich na różnych grupach.
Od razu zaznaczam – post jest długi. Myślę, że warto go przeczytać, a nie tylko pobrać pliki. W opisach spróbuję przybliżyć Wam moje pomysły.
Kilka lat temu prowadziłam szkolenie, podczas którego uczestnicy musieli się przedstawić i powiedzieć coś o sobie na różne sposoby. Każdemu uczestnikowi lub parze została przypisana inna aktywność. Przytoczę kilka, bo wszystkie opierają się na tych samych kartach – czyli coś co lubię – jeden materiał wykorzystany na wiele różnych sposobów.
Arbuzowe karty podbijają serca uczniów od pierwszego wejrzenia. Tło dołączone jest w plikach. Karty jest aż 19, a każda z nich zawiera proste hasło m.in.: your name, city, your family, your favourite colour. Są to karty, które przez lata używałam wielokrotnie z klasami od 1 do 5, czasami 6 – w zależności od poziomu. Zaproponuje Wam kilka aktywności – wybierzcie te, które najbardziej pasowałyby do Waszych grup – wieku, liczebności, pomieszczenia. Ah, i jest jeszcze reżim sanitarny, hmmm, więc może niektóre z nich wykorzystacie w po pandemicznych czasach.
- Hop around the circle – z kart robimy duże koło na podłodze. Rozkładamy je tekstem do podłogi. Dzieci stoją w kole, obok kart. Włączamy muzykę. Z młodszymi uczniami często wybieram We All Fall Down Super Simple Songs, a ze starszymi śpiewamy, w rytm tej piosenki, co tylko wpadnie nam do głowy np.: Fly around the circle, fly around the circle, flying flying we all stop now! Gdy uczniowie usłyszą „Stop” lub „We all fall down” zatrzymują się i odkrywają najbliższą im kartę. Jeśli grupa jest mała, chcę, aby każde dziecko powiedziało zdanie o sobie np.: przy karcie Your family mogą powiedzieć I have a sister. Nauczyciel może oczywiście zadawać pytania pomocnicze (mi się zdarzało najczęściej przy age i country). Jeśli grupa jest duża, wybieram kilku uczniów i proszę ich o powiedzenie czegoś o sobie lub zadaje im pytanie. W starszych grupach uczniowie mogą pytać się wzajemnie. Teacher: X, what does your card say? X: Age. T: Let’s ask X about his/her age. Class: How old are you?
- Let’s build a tower – do tej aktywności potrzebne są nam papierowe/plastikowe kubeczki. Uczeń losuje kartę – układa zdanie lub pytanie do kogoś (name – What’ s your name, your best friend – Who is your best friend?), a następnie kładzie jedną kartę na kubek. Kolejna osoba losuje kartę, układa zdanie/pytanie i dokłada kubek oraz kartę. W ten sposób budujemy wieżę. Aktywność, która sprawdza się na zajęciach indywidualnych, w małych grupach, ale też i większych. Jak grać z uczniami podzielonymi na dwie grupy? Każda grupa dostaje zestaw kubków (8-9) i połowę z dostępnych kart. Ich zadaniem może być zapisać na kartce papieru pytania – wspólnie lub każdy osobno może zapisywać odpowiedzi, na karty, które układają. Jak grać w grupie, żeby uczniowie się nie stykali? Karty i kubeczki układamy na wolnym stoliku, np. obok tablicy. Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy, biorą kartę, reagują i tworzą wieżę.
- Memory Game – karty lub jakąś ich część trzeba wydrukować podwójnie (są dostępne w różnych rozmiarach, więc wcale nie muszą to być takie wielkie karty). Koniecznie wydrukuj je na grubszym papierze/z kolorowym rewersem, żeby karty nie przebijały. Uczniowie szukają pary, a gdy ją znajdą – reagują. Np. your favourite number – X: My favourite number is seven. Y, what’s your favourite number?
- Gra podłogowa – rozkładamy karty na podłodze tak, aby tworzyła linię o nieregularnym kształce (tzw. wąż). Uczniowie mogą korzystać z pionków (gumki do mazania/temperówki itp.) lub sami mogą być pionkami. Uczniowie rzucają kostkę i przesuwają się/pionek o wyrzuconą liczbę oczek i reagują.
- Spin the bottle – odwrócone karty rozkładamy w kole. Uczniowie kręcą butelką/kręglem/mazakiem położonym w środku, a następnie reagują na wskazaną kartę.
- Chop-chop! – to jest zabawa, którą moi uczniowie uwielbiają. Karty rozkładamy na podłodze, w różnych miejscach sali. Mówię hasło np. „Poland”, a uczniowie muszą dobiec do karty, do której pasuje do hasło np.: country i powiedzieć głośno zdanie I am from Poland. Niektóre hasła mogą pasować do kilku kart np. liczby – można je przyporządkować do age lub your favourite number – tu nie ma sztywnego klucza – punktujemy wszystko co poprawne. No właśnie. Jak punktujemy? Z mniejszymi grupami możemy bawić się, że osoba, która pierwsza będzie stała przy karcie i powie zdanie (samo odnalezienie karty nie jest punktowane) zabiera kartę, a grę wygrywa osoba, która zbierze ich najwięcej podczas całej zabawy. Ja bawiłam się w to w 15-osobowych grupach i było super – chociaż ja zostawiałam kartę na podłodze, a punkty zapisywałam na kartce papieru.
Zrobiłam, bardzo szybkie do wycięcia, karty do memory game. Gra wcale nie polega na znajdywaniu tych samych elementów, ale na szukaniu początków i końcówek zdań. Pomysł nie jest niczym nowym – mówiłam o nim przy okazji opowiadania o różnych obliczach memory game, ale kartami dzielę się po raz pierwszy – nówki sztuki. Są czarno-białe, ale jeśli wydrukujecie je na kolorowym papierze lub z kolorowym rewersem nabierają życia 🙂 Ułożone pary mogą być wskazówką do układania wypowiedzi o sobie.
Zamiast w Memo uczniowe mogą oczywiście po prostu dopasowywać elementy. Myślę, że gra w Piotrusia tez jest możliwa.
Kart z podstawowymi pytaniami pojawiało się na blogu już wiele. Jeśli klikniecie tu pobierzecie karty idealne dla young learners, a tu karty w tym samym stylu, ale dla młodzież i dorosłych.
Uwielbiam te karty, ale stworzyłam też kilkanaście nowych, które wykorzystam z uczniami na wyższych poziomach. Zawsze takie pytania traktuję jako „prompty”.
Gra karciana, którą zrobiłam na trzech poziomach – wszystkie wrzucone w jednym pliku. Pierwsze strony są dla dzieci, kolejne dla nastolatków, a ostatnie dla dorosłych. Bardzo podobają mi się te karty. Kiedyś zrobiłam wpis o szybkim speakingu dla dorosłych i w tych kartach zadanie jest w sumie takie same. Zmieniłam treść zdań i formę kart. Jest ich aż 81. Uczniowie losują zdanie, mówią „Yes/No” – czy zdanie jest zgodne z prawdą, czy nie, a zdania są o nich samych. Jeśli zdanie nie jest prawdziwe uczniowie muszą je poprawić. Najmłodsi i najbardziej początkujący uczniowie będą tak naprawdę podmieniać pojedyncze wyrazy, a im bardziej zaawansowani uczniowie tym ich wypowiedzieć powinna być bardziej rozwinięta. Trzeba ciągnąć za język i zawsze pokazać przykład.
W jakiej formie wykorzystać karty?
- po kolei losujemy karty z „kupki” i gadamy;
- z kart układamy grę podłogową lub stolikową (wycięte karty układamy obok siebie w formie węża. Dodajemy pionki, kostki i gramy. Do tego mogą przydać się Wam karty specjalne, które dodałam do gry (m.in.: Go back to start, Roll again, Miss a turn);
- kaboom – kiedyś tyle pisałam o tej grze i tak często w nią grałam, że wychodziła mi z lodówki. Detoks pomógł i myślę, że we wrześniu chętnie wrócę do gry z moimi grupami. W mniejszych grupach gramy wszyscy razem. Karty (zwrócone tekstem do stolika) rozkładamy na stoliku. Po kolei każdy uczeń bierze jedną kartę, czyta zdanie i mówi. Wśród kart ukrywają się takie opcje jak swap points – uczniowie wymieniają się punktami z wybraną drużyną, you lose a point – uczeń traci punkt, you win a point/two points – uczeń zdobywa dodatkowy punkt/punkty, one more time – uczeń losuje jeszcze jedną kartę. Stronę z dodatkowymi punktami możecie wydrukować podwójnie – będzie więcej „niespodzianek”;
- ponieważ ja uczę również online te karty będę po prostu wyświetlać w pdf i będziemy po kolei czytać przykłady i reagować.
Podzielę się z Wami moim pomysłem na super gry. Gry idealnie nadają się na zajęcia online, ale sprawdzą się również na zajęciach stacjonarnych. Jeśli macie na czym wyświetlać plansze, to jedyne czego będziecie potrzebować to dwie, tradycyjne kostki.
Jeśli gracie online to bardzo przydatna może okazać się aplikacja z kostką. Ja korzystam z aplikacji Dice, ponieważ wybieram w niej liczbę kostek, którą chcę rzucać, ale na pewno są inne, równie dobre aplikacje, a może nawet fajniejsze. Aplikację mam zainstalowaną na telefonie, a niektórzy uczniowie również na swoich. Planszę wyświetlam na tablicy. Kolejno rzucamy kostkami. Suma wyrzuconych oczek = nasze zadanie. Po wykonaniu zadania, czyli np.: udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy też opisanie czegoś, uczeń/drużyna skreśla jednym kolorem ten kwadrat. Wygrywa osoba/drużyna, która będzie miała 3-in-a-row, czyli trzy skreślone kwadraty w prostej linii. Gra przeznaczona jest dla dwóch drużyn, ale niekoniecznie dwóch osób. Jeśli w drużynie jest kilka osób każdy może powiedzieć zdanie o sobie. Jeśli wydrukujemy kilka plansz uczniowie mogą grać również w kilku grupach – nauczyciel wcześniej pokazuje przykład na tablicy, a w trakcie zabawy przysłuchuje się wypowiedziom uczniów.
Aż pięć różnych planszy pobierzecie poniżej.
Karty z profilami osób dostępne są tu – są bardzo proste.
Czy pamiętacie takie karty? Są dostępne tu w zakładce Speaking pliki z Speaking/Grammar w nazwie 🙂
Kart jest naprawdę sporo. Dorabiałam je, bo bardzo podobały się moim uczniom. Ostatnio, na wakacyjnych zajęciach online z drugą klasą robiliśmy taki projekt – pisaliśmy treści jak na tych prostszych kartach (I am/I have/I can/I like) i rysowaliśmy proste rysunki jednocześnie opowiadając o sobie. Fajna alternatywa plakatu All about me. Są dwa rodzaje kart – prostsze i nieco trudniejsze (z Present Simple i Past Simple).
Gra, z której jestem chyba najbardziej dumna, bo jest po prostu piękna i tak uniwersalna, że na pewno będę korzystać nie tylko na pierwszych zajęciach.
Zrobiłam 14 plansz. Każdy uczeń lub para dostaje jedną planszę. Jeśli uczniów mamy więcej, a nie chcemy, aby uczniowie pracowali w parach, możemy wydrukować kilka plansz podwójnie. Będą się powtarzać, ale to nic.
Jak grać OFFLINE z małą grupą:
- karteczki z numerami i pytaniami rozkładamy na stoliku
- uczeń losuje kartkę, czyta numer i pytanie. Każdy uczeń, który ma ten numer musi odpowiedzieć na pytanie, a następnie może żetonem (jakiś mały przedmiot) przykryć numer
- wygrywa osoba, która jako pierwsza zakryje trzy numery w linii (pion/poziom/skos).
Jak grać OFFLINE z większą grupą
- uczniowie dostają plansze
- każdy uczeń musi wybrać trzy numery ze swojej planszy i je zakreślić/zaznaczyć w jakiś sposób
- losujemy kartki, czytamy numer i pytanie, a na pytanie odpowiadają osoby, które zaznaczyły ten numer
- wygrywa osoba/osoby, które jako pierwsze pozbędą się żetonów/zmażą zaznaczone liczby.
Do plików dołączyłam również szablon – możecie dopisać własne pytania lub możecie poprosić uczniów o napisanie własnych pytań. Starsze grupy mogą zadawać pytania odnośnie wakacji itp.
Jak grać ONLINE na zajęciach indywidualnych/parami/w małej grupie
- wyświetlamy jedną stronę pliku pdf – widzimy wtedy dwie plansze bingo obok siebie
- uczniów dzielimy na drużyny/pary lub gramy uczeń kontra nauczyciel
- odpalamy koło fortuny np. Wordwall – możecie skorzystać z mojego szablonu i go sobie zedytować (edit content) – czyli obok numerów dopisujecie pytania
- w telefonie odpalamy koło (możecie w szybki sposób zrobić go również na bezpłatnej stronie Wheel Decide)
- kręcimy kołem, pokazujemy uczniom wylosowany numer i czytamy pytanie
- gramy na zasadach opisanych powyżej – drużyny skreślają numery na swoich planszach – po odpowiedzi na pytanie, oczywiście.
Nie chcecie wiedzieć ile czasu pisałam ten wpis, niby nic takiego, ale czasu zeżarło mnóstwo.
Pod koniec tygodnia dorzucę jeszcze jedną grę, ale najpierw muszę ogarnąć kilka ważnych szkolnych spraw.
A może zainteresuje Was mój najnowszy produkt? Zajrzyj tutaj!
20 kart w trzech rozmiarach:
- 1 karta na A4 (idealne do wyświetlania na zajęciach online),
- 2 karty na A4
- 4 karty na A4
Każda karta zawiera bardzo krótkie polecenie, maksymalnie dwa zdania. Na karcie jest mały obrazek nawiązujący do tematu przewodniego danej karty. Poniżej obrazka wypisane zostały trzy słowa, których uczniowie muszą używać w swoich dialogach.
Wioleta
7 września, 2023 @ 12:27
Baaaaaardzo dziękuję! Coś wspaniałego! Skarbnica pomysłów i inspiracji!
Monika
22 września, 2020 @ 19:07
Dziękuję za te wspaniałe materiały!!! Wykorzystam na zajęciach dodatkowych 🙂
Agata
14 września, 2020 @ 21:15
Dziękuję za materiały.
Marta
6 września, 2020 @ 21:07
świetne zestawienie! i tyle niesamowitych pomysłów! dzięki wielkie 🙂
Tina
6 września, 2020 @ 10:44
Wow! Wielkie brawa za tak piękne materiały. Bardzo dziękuję <3
Ania
28 sierpnia, 2020 @ 15:46
Super! Duża pomoc na początek roku i garść nowych pomysłów. Laminarka już się grzeje 😀 dziękuję !!!
Asia
28 sierpnia, 2020 @ 14:39
Świetne pomoce na dobry początek i duża dawka inspiracji! Dziękuję 😉
Kamila
26 sierpnia, 2020 @ 22:42
Jesteś geniuszem. Simply the best.
Monika
25 sierpnia, 2020 @ 22:08
Gratuluję kreatywności! Fantastyczne pomysły na pierwsze zajęcia w pięknej graficznej oprawie! Dziękuję za udostępnienie.
Emilia
25 sierpnia, 2020 @ 16:49
Podziwiam, podziwiam i jeszcze raz podziwiam! Materiały jak zawsze fantastyczne, kolorowe i praktyczne. Dziękuję z całego serducha!
First Lessons Ideas – Karolina Pióro
25 sierpnia, 2020 @ 16:35
[…] Jeśli szukacie dodatkowych pomysłów to koniecznie zajrzyjcie do Dominiki na bloga Funglish, która przygotowała bardzo obszerny wpis z pomysłami na powakacyjne zajęcia ☀️ (KLIK) […]
Marta
25 sierpnia, 2020 @ 07:25
Super materiały!
Dominika
25 sierpnia, 2020 @ 12:08
Dziękuję
Monika
24 sierpnia, 2020 @ 12:57
Czy tylko ja nie mogę pobrać plików?
Magda
24 sierpnia, 2020 @ 17:46
Ja niestety też nie mogę ich pobrać i ubolewam 🙁
Dominika
24 sierpnia, 2020 @ 22:15
Wszystko już działa. Problemy techniczne
Kasia
24 sierpnia, 2020 @ 18:13
Ja też nie.
Dominika
24 sierpnia, 2020 @ 22:15
Problem już zażegnany. Mozna pobierać
Dominika
24 sierpnia, 2020 @ 22:17
Już wszystko działa. Przepraszam za problemy techniczne
Monika
24 sierpnia, 2020 @ 12:09
Bardzo dziękuję za cudowne pomysły i materiały – jestem pewna, że wykorzystam je wielokrotnie i to nie tylko na początku roku. W sklepie też widziałam kilka nowych fajnych rzeczy, z których chętnie skorzystam.
Anna
22 sierpnia, 2020 @ 09:03
Hej. 🙂 Mam pytanie o „Let’s build a tower”. Jak szybko się ta wieża zawala?
Czy może warto podzielić grupę na 2 drużyny, by budowały jak najwyższą wieżę (wygrywają ci, których się nie zawali)? Czy po prostu spokojnie budować razem? Jak to wygląda w praktyce?
A pomysł przedni. 🙂
Dominika
22 sierpnia, 2020 @ 09:32
Nasz rekord to 11 kubków. Używam papierowych z Tigera. Zwyykłe plastikowe wydają się być trochę mniej wytrzymałe. Zazwyczaj 7-8 kubeczków na spokojnie stoi. Zależy, czy dzieci równo układają kubki i karty wiele razy dzieliłam na grupy i też super zdaje egzamin ale robię tak, że po kolei dokładają elementy do swojej wieży – raz jedna grupa, raz druga. Mam wieksza kontrolę nad tym co mówią